onsdag 21 september 2011

Sambosa

Nu har jag äntligen lärt mig att gör egna sambosa eller samosa som andra säger!:D
Jag har till och med lärt mig att vika på rätt sätt.
Ni skulle sett som mina "sambosa" om jag ens kan kalla dem det såg ut när jag provade göra dem för några månader sedan haha.
För alla er som likt mig inte riktig kan förstå hur man ska vika dessa goda små trianglar så har lagt upp en bild som visar steg för steg hur man ska göra.



Ca 10-15 st
Du behöver:
1 paket vårrulls deg (stora paketet)
5 potatisar
köttfärs
1 lök
2 vitlöksklyftor
frysta grönsaker(majs, paprika & ärtor)
Persilja 
Salt,peppar,chili, 7 kryddor, ingefära
  1. Skala och dela potatisen i små fyrkanter som sedan kokas till att de blir mjuka
  2. Stek lök, vitlök & köttfärsen. Krydda med alla kryddorna.
  3. När köttet och potatisen är färdig blandar du allt i en skål och häller i de frysta grönsakerna.
  4. Hacka persilja och lägg i blandningen.
  5. När allt är blandat är det dags att börja göra trianglarna!
  6. Ta fram vårrullsdegen och dela den i tre lika stora delar på längden ( så att det blir som tre streck)
  7. Lägg en av "strecken" framför dig och lägg en sked av blandningen nästan längst ner. (bild 1)
  8. Ta den den nedersta degbiten och vik över blandningen. (Bild 2)
  9. Vik sedan över allt till den andra sidan av "strecket"(Bild 3)
  10. Om det finns plats kan du lägga i lite extra blandning (bild 4)
  11. Lägg triangeln ner på bordet och ta lite yoghurt på den delen som är kvar att vikas ihop (vilket gör att den inte kommer öppnas, ungefär som lim)
  12. Sedan är din triangel färdig! Nu ska den bara friteras eller läggas in i frysen för att sparas till en annan dag :) Om du inte har fritös kan du bara hetta upp olja i en kastrull vilket jag själv alltid gör, fungerar också väldigt bra.




3 kommentarer:

  1. du är så duktig sara!! haha minns dina sambosa hemma hos oss

    SvaraRadera
  2. De ser jätte goda ut.

    SvaraRadera
  3. Tack, Bor du också här i Malmö eller ?:)

    SvaraRadera