tisdag 29 november 2011

Dubri

Detta är ett recept som jag lagt upp tidigare men eftersom att det är så gott är det värt att tas upp igen! 
Jag har alltid trott att Dubri är en afghansk rätt eftersom att jag blivit bjuden på den av Mustafas familj, det jag glömde då var att dom faktiskt bott i Ryssland några år och det är faktiskt just därifrån denna rätten kommer. Alltså är detta en rysk maträtt!


Du behöver:
  • Köttfärs
  • Vårrullsdeg (finns att köpa i de flesta asiatiska butiker)
  • 1 lök
  • vitlök
  • valfria kryddor (beroende på hur starkt man tycker om)
  • 2st gröna chillys
  • Persilja
  • Mynta
  • 2st tomater
Tomatsås:
  • En burk krossade tomater
  • Vitlök
  • Salt
  • Peppar
  • Chilly
Vitlökssås:
  • Naturell yoghurt
  • 2 st vitlöksklyftor
  • Salt
Gör såhär:
  1. Stek löken, chillyn och vitlöken i olja tillsammans med kryddorna.
  2. Blanda ner köttfärsen och stek allt tillsammnans.
  3. Hacka tomater och persiljan och lägg i blandingen.
  4. Lägg ut vårrullsdegen, lägg köttblandningen över ena sidan och rulla sedan ihop till en lång rulle.
  5. Lägg rullarna på en plåt i ungen i 175 grader tills ni ser att de börjar få färg.
  6. Lägg alla ingredienser till tomatsåsen i en kastrull och låt det koka i ca 15 min.
  7. Blanda ihop vitlöksåsen.
  8. När rullarna fått sin färg lägger ni upp dem på ett fat,  häller lite av tomatsåsen och vitlöksåsen över dubrin och avsluta med att strö över färsk persilja och malen mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar