måndag 21 mars 2011

Libanesisk kaka

Igår firades det nyår i vissa länder, även i min pojkväns lägenhet där jag befann mig.
Jag måste säga att det är lyxigt att fira nyår två gånger om året, det är inte alla som får den turen;)
Jag bestämde mig för att baka en kaka och ta med mig, jag valde en libanesisk kaka som jag blivit bjuden på av en arbetskollega en gång.
 Den är väldigt god att sitta och äta tillsammans med en kopp te:)  


Du behöver:
  • 500g mannagryn
  • 1 dl socker
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 1 msk smält smör
  • 4 msk naturell yoghurt
  • 2 dl mjölk
  • 1 tsk gurkmeja
  • 4 dl sirap
  • pinjenötter
  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Blanda alla ingredienserna noga
  3. Häll i smeten i en smord form och sätt in i ugnen i ca 20 min
  4. Ta ut formen och dela kakan i fyrkanter, häll sedan över sirapen & strö över med pinjenötter. Ställ tillbaka kakan i ugnen i ca 15 min.

1 kommentar: