tisdag 2 juli 2013

Kibbeh

Kibbeh är en rätt som är väldigt populär i framförallt Mellanöstern. Den kan göras på många olika sätt med olika sorters fyllningar. Den som jag valt att göra är nog en av de lite lättare varianterna, där jag valt att använda mig av en pajform. Istället för ris eller bulgur som det ofta görs på valde jag ha istället ha couscous fylld med köttfärs.



Du behöver:
4 dl couscous
7 dl vatten
smör
Gurkmeja, salt

köttfärs (ca 250-500g)
lök
vitlök
chili, allkrydda, salt, peppar, 7 kryddor.
  1. Koka upp couscousen med 7 dl vatten, gurkmeja och salt.
  2. När den blivit mjuk och klar låter du den svalna.
  3. Stek köttfärsen med lök, vitlök och kryddorna.
  4. Börja arbeta couscousen till en deg, ta hjälp av kallt vatten.
  5. Smält en klick smör och smörj formen.
  6. Ta en bit av couscous degen och forma i dina händer till en platt cirkel. Tryck ut den i pajformen så att hela botten täcks.
  7. Häll därefter på all köttfärs och lägg sedan ett nytt lager av couscous över.
  8. Dela din kibbeh i lagom stora bitar och smörj in den i olja. Sätt därefter på folie och låt stå i ugnen i 25 min i 200 grader.
  9. Ta bort folien och låt stå i ugnen i ytterligare 10 min.
  10. Servera gärna med yoghurt och en syrlig sallad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar