tisdag 20 augusti 2013

Snabb kolapaj


Nu har jag äntligen tre stycken små portionsformar till paj. Tycker att dessa små minipajer blir så himla söta! Testade att göra en enkel variant av kolapaj där jag använder mig av kondenserad mjölk som ger kakan en krämig smak.
(ca 6 pajer)
Du behöver:
Pajdeg
100 g rumstempererat smör
3 dl vetemjöl
1 st äggula
3 msk kallt vatten
1 msk socker.

Fyllning:
En burk kondenserad mjölk 
  1. Börja med att ställa den oöppna burken med kondenserad mjölk i en kastrull med kokande vatten. Låt den stå där i ca 2 timmar. Ha koll på att det alltid finns täckande vatten i kastrullen.
  2. Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen och låt den stå i kylen i ca 30 min.
  3. Sätt ugnen på 225 grader och kavla sedan ut degen och lägg i dem små formarna. Nagga med en gaffel och sätt i i ugnen i ca 10 min. 
  4. När burken stått och kokat i närmare två timmar låter ni den ligga och kylas av i kallt vatten. Öppna den sedan och häll en stor klick kola i varje paj. Toppa med bär och ät med en klick grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar