onsdag 12 mars 2014

Köttfärskebab



Igår var ja ute och gick en runda ner till möllan för att köpa hem lite kött. Jag hittade då en köttaffär med bra priser, stort urval och mycket kött som de själva smaksatt och marinerat vilket jag uppskattar. Jag köpte med mig lite marinerade kycklingvingar och köttfärs som var smaksatt med persilja och lök som jag testade göra en rätt med till kvällen. 
Detta är en rätt som jag kallar köttfärskebab, den påminner lite om persisk kebab eller adanakebab, alltså långa köttfärsbiffar. Jag valde att göra en tomatsås att ha ovanpå med skivad potatis. Detta serverade jag sedan med ris, sallad & yoghurt. 




2 personer
Du behöver:
kebab:
ca 1/2 kg nötfärs
2 vitlöksklyftor
färsk persilja
salt, peppar, allkrydda, sjukryddor, chili.

Tomatås:
2 tomater
1/2 lök
1 vitlöksklyfta
färsk basilika
salt, chili, peppar
+ skivad potatis att lägga ovanpå kebaben.
  1. Sätt ugnen på 250 grader
  2. Blanda alla ingredienser till kebaben med färsen och tryck ner i en ugnsform.
  3. Dra linjer med en kniv i färsen beroende på hur breda du vill att de ska vara.
  4. Skiva potatis och lägg över kebaben
  5. Mixa tomatsåsen och lägg över kebaben och potatisen.
  6. In i ugnen i ca 30 min eller tills att du vet att potatisen är mjuk och kebaben är klar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar