lördag 20 juni 2015

Köttfärsbiffar i yoghurtsås med smak av mynta

Jag har varit väldigt nyfiken på att testa göra en rätt där man kokar yoghurt, då jag hört att det ska vara väldigt gott. Jag kan nu instämma att det är väldigt smarrigt! Jag smaksatte min yoghurt med torkad mynta och serverade över nystekta köttbiffar och aubergine som fått stekas med lök tomatpuré.
Till detta hade jag bröd och en sallad gjord på avokado, tomat och rödlök.  


Du behöver:

Köttfärsbiffar: (Kan även steka färdiga cevapi)
500g nötfärs
1 riven lök
3 vitlöksklyftor
1 msk allkryda
1 tsk salt
chili efter smak
1 msk olivolja

1/2 aubegine
1 lök
2 msk tomatpuré

Yoghurtsås:
500 g naturell yoghurt (3%)
1 msk torkad mynta

1. Blanda färsen och stek biffarna.
2. Använd gärna samma panna för att sedan steka lök och aubergine, detta för att få lite av smaken från köttet. Tillsätt tomatpurén.  
3. Koka upp yoghurten och smaksätt med mynta och möjligtvis lite salt. Koka i ca 10 min.
4. Servera biffarna på ett fat med auberginen och häll därefter den varma yoghurtsåsen över.
5. Toppa med till exempel pinjenötter, salladslök och persilja.

Bismillah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar